Mieszkańcy województwa mazowieckiego jako najważniejszy aspekt budowy domu wymienili koszt jego późniejszej eksploatacji. Taką odpowiedź wskazało 54 proc. badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się rozkład pomieszczeń (42 proc.) i koszt budowy domu (41 proc.). – Istotnym aspektem budownictwa energooszczędnego jest obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Jednak budownictwo energooszczędne ma zdecydowanie więcej zalet. Niższe zapotrzebowanie na energię to czystsze powietrze, a więc zdrowsze środowisko. Polacy zdecydowanie zdają sobie z tego sprawę, ponieważ 84 proc. wie, że budownictwo energooszczędne pozwala na zmniejszenie smogu w polskich miastach. Natomiast, jak pokazują wyniki badania, nie jest to kluczowa kwestia podczas procesu decyzyjnego – uważa Aleksandra Stępniak, ekspert kampanii Nie trać energii z firmy Danfoss Poland.
Mieszkańcy Mazowsza wskazali odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu (59 proc.) jako kluczowy aspekt wpływający na zdrowie i komfort. Jednocześnie 12 proc. badanych przyznało, że nie jest zadowolona z temperatury panującej w domu, a 15 proc. źle ocenia jakość powietrza w pomieszczeniach. Niemal jedna czarta respondentów narzeka na zbyt duże zużycie energii. - - Konieczne jest uświadomienie społeczeństwu, że energooszczędność nie powoduje jedynie zmniejszenia wydatków na energię, lecz w równym stopniu przyczynia się do poprawy ich stanu zdrowia. Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi polskiemu społeczeństwu na konieczność liczenia globalnych kosztów, a nie tylko bezpośrednich. Nierzadko oszczędności na etapie budowy i modernizacji domu skutkują znacznie większymi wydatkami ponoszonymi później na zdrowie – uważa prof. Tadeusz Zielonka, lekarz pulmonolog, wykładowca akademicki.
Województwo mazowieckie znajduje się na pierwszym miejscu pod względem potencjału inwestycyjnego. Ponad połowa mieszkańców (52 proc.) deklaruje, że jest w stanie wydać na rozwiązania budowlane ponad 10 tys. złotych, aby poprawić komfort w swoim domu. Średnia dla Polski wyniosła 43 proc. Według danych GUS Mazowsze znajduje się w czołówce pod względem średniego wynagrodzenia brutto. Na koniec grudnia 2017 r. średnia pensja w tym regionie wyniosła 5841 zł i była o około 1000 zł wyższa od krajowej. Zrozumiałe zatem, że mieszkańcy Mazowsza są skłonni wydać większe kwoty na remont.
Chociaż 91 proc. mieszkańców Mazowsza chciałoby mieszkać w domu energooszczędnym, to aż 49 proc. uważa, że jest to typ budownictwa trudny w realizacji. – Rozwiązania energooszczędne są szeroko dostępne, a ich wykorzystanie nie stanowi dla wykonawcy wyzwania. Nie można więc powiedzieć, że budownictwo energooszczędne jest trudne – uważa Robert Janiak, ekspert kampanii Nie trać energii z firmy H+H. – W przypadku budownictwa energooszczędnego możemy mówić o swego rodzaju filozofii, podejściu do budowy. Inwestor musi dokładnie przemyśleć projekt i całościowo spojrzeć na inwestycję. Odpowiedni materiał ścienny, izolacja, energooszczędne okna i wydajny system ogrzewania poprawiają bilans energetyczny budynku, co przekłada się na komfort i zdrowie mieszkańców, a także – co oczywiste – niższe rachunki - dodaje.
Mazowsze to także region, w którym najwyższy odsetek respondentów deklaruje chęć posiadania inteligentnych rozwiązań. Zainteresowanie posiadaniem automatyki sterującej temperaturą, sztucznym i dziennym oświetleniem (markizy, rolety) i innymi tego typu instalacjami deklaruje prawie 70 proc. badanych. Do zadbania o bilans energetyczny domu skłaniają mieszkańców Mazowsza niższe rachunki (84 proc.). Kolejny w zestawieniu, wpływ na środowisko, znalazł się na drugim miejscu, przy czym jedynie 10 proc. respondentów zaznaczyło tę odpowiedź.
***
O kampanii Zgłębianie wiedzy na temat procesu budowy i remontu domu, nowoczesnych rozwiązań i koniecznych formalności to zadanie, które pochłania mnóstwo energii. Misją kampanii „Nie trać energii” jest przybliżenie idei domów energooszczędnych, obalenie mitów na temat ich budowy oraz edukowanie o korzyściach wynikających ze stosowania sprawdzonych i łatwo dostępnych rozwiązań w domach energooszczędnych. W ramach kampanii dzielimy się wiedzą i inspirujemy jak wybudować lub wyremontować dom, który będzie energooszczędny i komfortowy. Pokazujemy, że stosując sprawdzone i nowoczesne rozwiązania, zyskujemy nie tylko niższe rachunki i oszczędność energii, ale wpływamy przede wszystkim na komfort i zdrowie naszych najbliższych i sąsiadów. Podnosząc efektywność energetyczną budynków w istotny sposób walczymy też ze smogiem i zanieczyszczeniem powietrza.
Organizatorami kampanii są firmy: Danfoss Poland, H+H, ROCKWOOL, VELUX.
Więcej informacji na www.nietracenergii.pl i Facebooku.