Kodeks Dobrych Praktyk – jego struktura
Kodeks zawiera w swojej treści prawa i obowiązki obu stron czyli deweloperów oraz klientów gotowych na zakup mieszkania. Każda z takich części wyraźnie mówi o tym jak należy postępować w kolejnych etapach inwestycji budowlanej. Czyli mowa o postępowaniu przed rozpoczęciem realizacji budowy, w trakcie prac budowlanych oraz po ich ukończeniu, oddaniu mieszkań do użytkowania.
Deweloperzy a Kodeks Dobrych Praktyk
KDP dokładnie opisuje co powinni robić deweloperzy w trakcie kolejnych etapów inwestycji budowlanych.
- Na starcie inwestycji
Wszystkie firmy deweloperskie, które wchodzą w PZFD i działają w oparciu o Kodeks Dobrych Praktyk muszą przedstawić klientowi dokładne informacje o realizowanej inwestycji, wszelkie niezbędne projekty. Ważnym elementem jest przedstawienie projektu umowy, każdy klient ma prawo wglądu do niej. Umowa powinna być napisana przystępnie, klient powinien jednoznacznie ją rozumieć. Każda umowa musi posiadać takie informacje jak termin startu inwestycji, czas w jakim zostanie zrealizowana. Dokładny opis tego co jest przedmiotem umowy, a także wszystkie fakty związane z cenami, terminami płatności oraz technologiami i materiałami wykorzystanymi na placu budowy.
- Deweloper buduje
Kolejny etap czyli czas realizacji inwestycji budowlanej. Firma deweloperska opierająca swoje działania m.in. na KDP musi stale informować swoich klientów o postępach na budowie konkretnej inwestycji. Wszelkie sytuacje wpływające na obsunięcia terminów realizacji muszą być natychmiastowo zgłoszone klientowi. I co najbardziej istotne, jeżeli dojdzie do zmian odnośnie kosztów inwestycji, klient powinien niezwłocznie być o nich poinformowany i zdecydować się lub nie na nowe warunki cenowe.
- Realizacja zakończona, co teraz?
Koniec inwestycji mieszkaniowej to oczywiście przekazanie klientowi kluczy do jego mieszkania, odbiór gotowego lokalu. Deweloperzy respektujący zapisy w KDP zobowiązują się zaadaptować wszystko w zgodzie z projektem i podpisanymi umowami. Każdy z klientów może liczyć na kompletny przekaz informacji odnoszący się do zgłaszania wszelkich „niedoróbek”, usterek, a dodatkowo deweloper ma określony czas na ich usunięcie. Firmy deweloperskie zobowiązują się równocześnie do pomocy mieszkańcom w stworzeniu wspólnoty mieszkaniowej oraz wyborze zarządcy nieruchomości.
Nabywcy nieruchomości a Kodeks Dobrych Praktyk
Czas na drugą stronę czyli zapoznanie się z tym jak brzmią regulacje KDP związane z postępowaniem klientów. Co jest ich obowiązkiem, jakie mają prawa?
- Zanim inwestycja się rozpocznie
Każdy z klientów którzy pragną nabyć mieszkanie powinien jak najlepiej to możliwe, rozpoznać lokalny rynek usług deweloperskich. Sprawdzenie firm deweloperskich które działają w regionie, poznanie dokładnych informacji o przeprowadzanych inwestycjach. Samodzielne dopasowanie ofert dla swoich potrzeb. Klient powinien również przed podjęciem rozmów z deweloperem mieć pewność, że jest w stanie sfinansować zakup mieszkania. Przed samym podpisaniem umowy obowiązkiem klienta jest dokładne zaznajomienie się z każdym paragrafem, tak aby później nie dochodziło do niesnasek na linii deweloper – klient. Umowa ma być w pełni zrozumiana, a wszelkie sporne kwestie czy niezrozumiałe wyjaśnione i jeżeli to możliwe, zmienione.
- Mieszkania w trakcie budowy
Trwa proces budowy i w gestii klienta jest śledzenie inwestycji, terminowe pilnowanie płatności gdy tak zostało zawarte w umowie. Równocześnie jeżeli klient pragnie dokonywać jakichkolwiek zmian na tym etapie to jego obowiązkiem jest przygotować wszystko na piśmie i dostarczyć do dewelopera.
- Inwestycja zakończona
Oddanie gotowej inwestycji w ręce klienta oznacza to, że powinien on dokonać stosownych odbiorów i w określonym terminie przekazać wszystkie zastrzeżenia na piśmie deweloperowi. Równocześnie zobowiązując go do naprawy usterek. Po stronie klienta leży również załatwienie umowy notarialnej, we wcześniej ustalonym terminie.
Autor artykułuZainteresował Cię temat? Wpadnij również na: Nowe-nieruchomosci.pl |